Kişinin yaşadığı toplum içre kıymeti olan , kapasite, iktisat ve diğer davranış biçimlerini vüruttirdiği proseslerin tüyönetmen.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara nazaran insanların davranışlarında belli vürutmeler katkısızlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Yetişek; kişinin davranışlarındaki yaşantısı vasıtasıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğhizmetme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabilinden eğitimin bir çok tanılamamı mimarilabilmektedir. Ancak, hasetmüzde çoğunlukla tercih edilen tanılamam:
“Bireyin davranışında, kendi yaşantısı vasıtasıyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin lakinçlarına yönlü ) bileğhizmetme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma nazaran;
· Yetişek bir prosestir.
· Yetişek sürecinde, kişinin davranışlarının istenilen yönde bileğhizmettirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğhizmetme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde kişinin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç esas öğesi vardır.
1. Yalnızç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Yetişek lakinçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı tamlık kültürler derunin özdeşdır. Yalnızçların içinde ne olduğu ve öğrenme derunin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre nazaran bileğhizmetebilir, fakat sürecin doğbirliı bileğhizmetmez.
Yetişek kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince biröte filozof ve terbiyeci, eğitimin ne olduğuna değgin farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin akseptans edilen standart tanılamamı şudur: Yetişek, kişinin davranışlarında kendi yaşantıları vasıtasıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğhizmetikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın içre eğitime değgin temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları vasıtasıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğhizmetikliği” ve “müddetç” kabilinden kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.
Yetişek, beşer derunin ömür boyu devam eden bir prosestir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere yönlü olabileceği kabilinden istenmedik yönde bile vürutebilir. Yetişek sürecinin hizmetletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği kabilinden vürutigüzel bile olabilir. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, eğitim merkezleri kabilinden mekânlarda maruz eğitim formal; kişinin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır eğitim ise informal eğitidir. Kısaca eğitim sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine nazaran sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim olgunlaşmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim okullarda ya da kurumlarda belli bir tasar ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim süreci idari bir ekip ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal eğitim ise tabiatıyla vüruten ölçüsüz ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki birey bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir sistem olarak ele hileındığında ise eğitim sisteminin üç esas ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Asıl; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, tesisat, maliyet, personel kabilinden fiziki unsurlardır. Müddetç; okul içre meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, izin, imtihan özları kabilinden istenilen davranış bileğhizmetiklikleridir.